dinsdag 12 januari 2021

Mijn moreel kompas

De keren dat ik op verzoek journalistiek bedreef, kreeg ook ik te maken met eisen en wensen van de redacties. Ik moest berichtjes schrijven zoals zij dat wilde. Een paar keer werd zo'n bericht me zelfs voorgekauwd. Ik weet nog dat ik dacht : "Schrijf het dan zelf." Omdat ik mezelf niet meer herkende in mijn berichtjes ben ik ermee gestopt. Ik gaf wel een website toestemming om berichten van mijn blog over te nemen; 1:1. Maar voor anderen schrijven, deed ik niet meer.
Om die reden begrijp ik journalisten voor een deel wel. Ik vind het alleen vreemd, dat velen zo nadrukkelijk hun moreel kompas door geld laten beïnvloeden. Vanwege mijn moreel kompas heb ik een paar keer eerder dwarsgelegen. Zelfs een paar keer een opdracht geweigerd, ondanks de druk vanuit de groep. Dat leidde overigens niet tot een ontslag. Men was bang dat ik hun frauduleus handelen aan de grote klok zou hangen.