dinsdag 26 januari 2021

Derde remlicht

Na de aanschaf van de bus, heb ik om veiligheidsredenen een derde remlicht gemonteerd. Ik heb het op de dakrand aan de achterzijde van de bus geplakt en speciale (Sikaflex)kit gebruikt. De kit lijmt en blijft soepel. De zachte kit vangt zodoende trillingen op, die anders het licht / de ledlampjes schade zouden kunnen toebrengen. Op de dakrand kon ik het licht ook precies in het midden van de bus plaatsen (zei de perfectionist). Lekker hoog, dus van ver goed zichtbaar.

Wat dat betreft vind ik het vreemd auto's te zien, waarvan het derde remlicht op bijna dezelfde hoogte zit als die van de achterlichten. Ik vraag me af wat voor zin zo'n laag gemonteerd licht heeft. Omdat het bij bepaalde bussen ook nog in het achterportier gemonteerd is, vraag ik me af hoe het met de levensduur van zo'n lamp gesteld is. Die deuren worden heel wat keren dicht gegooid. Of zit er een speciale lamp in? Ik ben wel bekend met 230 Volt lampen met een hamerteken erop. Van auto-/ ledlampen is dat mij niet bekend.