woensdag 20 januari 2021

Op de boerderij

Bloemendaal - Munnikenpad
We komen uit een dorp dat ooit veel boerderijen kende. In mijn klas zaten diverse leerlingen, wier ouders een boerderij bestierden. Laatst zag ik een stukje over stads(?) mensen op een boerderij. Als kind heb ik dankzij klasgenootjes geregeld op een boerderij gespeeld. En geholpen. Dus weet ik wel iets over met name het houden van vee.  Sonja's oma en opa runden ook een boerderij, dus die weet ook veel van het werken in zo'n omgeving.
Wij moesten daarom wat glimlachen, toen ik die mensen met koeien en schapen zag omgaan. Het zijn volgzame beesten (als een schaap over de dam is...), dus hoef je niet elk beest apart te begeleiden. Een rustig ouder exemplaar voorop en de rest kuiert er achteraan. Nu werd het een getrek en gesjor en heel veel gedoe om een paar koeien en schapen naar en van een stuk grasland te krijgen. Zo waren er meer scenes waar wij echt om moesten lachen. Ook toen de herenboer ( de baas) zei, dat ze iemand anders beloofd had welke kandidaat eruit moest. Leuk leiderschap dus. Het strookte wel met het onderling gekonkel.