"Willem, kan je even komen? De computer doet het niet!", klinkt een enigszins paniekerige vrouwenstem door de telefoon. Ik werkte nog geen week voor deze werkgever. Als ik beneden ben, zie ik haar wat moedeloos bij een computer staan. Het scherm is zwart. Ik zet de computer aan en het apparaat begint op te starten. "Nou zeg, hoe doe je dat?", vraag mijn collega verwonderd. Ik begrijp haar eerst niet, maar dan vertelt ze : "Ik hoef 's morgens altijd alleen op de spatiebalk te drukken en dan komt het scherm tevoorschijn." Iemand had de computer dus gewoon uitgezet. Haha!
Het probleem van te weinig kennis werd veroorzaakt door de manier, waarop die organisatie personeel inzette. Het kwam binnen voor zeer eenvoudig werk, waar geen computer aan te pas kwam. Geleidelijk kregen ze toch met het apparaat te maken. Ze werden daarbij geïnstrueerd door collega's, die net als zij van horen vertellen geleerd hadden hoe ze met de computer moesten omgaan. Met gevolg dat ze niet eens een lege inktpatroon konden vervangen of papier konden aanvullen. Of zelfs niet eens wisten wanneer een computer aan of uit is. Voor al dat soort simpele zaken werd Systeembeheer ingeschakeld. Ik heb toen eerst interne opleidingen geregeld voor de gebruikers. Ik liet ook handleidingen maken. Systeembeheerders kregen de opdracht problemen niet als tovenaars op te lossen, maar daarbij uitleg en/of instructies te geven aan betrokken gebruikers.
Wat de apenkooi betreft : In een grote kooi met apen hangt een bruin gespikkelde banaan aan een touwtje. Toen een nieuwe aap in de kooi kwam, ging ie als eerste op de banaan af. Hij werd echter met veel geschreeuw hardhandig tegengehouden door de reeds aanwezige apen. De reden?
Toen een oppasser jaren geleden een banaan in de kooi had opgehangen, werd elke aap die de banaan wilde pakken door die oppasser met een brandslang nat gespoten. De oppasser werkte er al jaren niet meer en de brandslang was vervangen door een blusapparaat.