dinsdag 13 maart 2018

Vuurtje stoken

Men maakt steeds meer bezwaar tegen het stoken van houtkachels en/of allesbranders. De laatste categorie werd / wordt door velen gebruikt als een soort vuilverbrandingsoven. Er ging van alles in dat ding. Tja, dan spreek je met recht van vervuiling. Zelf heb ik de tijd van de steenkool nog meegemaakt. De geur van de rook roept bij mij nog steeds nostalgische beelden op. Later kwam het aardgas. De kolenkachel maakte plaats voor een gashaard. Toen kwam de centrale verwarming en vloerverwarming.
In onze eerste koopwoning was voorzien van een gaskachel in de huiskamer. Meer verwarming was er niet. We waanden ons wat dat betrof weer in de jaren 50. Die kachel hebben we laten vervangen door een cv ketel met voor die tijd een hoog rendement. Dat was eind jaren 70. Ik weet nog wel, dat het gasverbruik van ruim 3.000 m3 terugliep naar bijna 1.300 m3 per jaar. Mede door het aanbrengen van isolatie en laten plaatsen van dubbele beglazing.
Later heb ik in dat huis het aanwezige rookkanaal benut voor een open haard. Die haard scheelde weer 100 m3 gas op jaarbasis. Gedurende ruim 10 jaar stoken, hebben we nooit klachten gekregen over rook of stank. Ik moet wel zeggen, dat ik toen alleen onbehandeld hout stookte. Veel kwam uit het bos in Beekbergen. Dat betrof hout van dode bomen. In het huisje daar was een houtkachel in gebruik. Ik veegde 2x per jaar het rookkanaal zelf.
In de drive-in woning was geen rookkanaal en heb ik daarom niet overwogen een open haard of kachel te plaatsen. Dat hebben we later wel in Lelystad gedaan. Daar hebben we een houtkachel laten installeren. Het jaarverbruik van gas bedroeg toen rond 1.000 m3 mede dankzij de kachel.
In alle gevallen had zo'n extra stookplaatsje een grote invloed op het energieverbruik. Het meeste hout verkreeg ik gratis. Afval van een houtzagerij, oude pallets, hout uit het bos, aangespoeld hout enz.
Nu dreigt er een eind te komen aan al dat gestook. Jammer, want het geeft wel een bepaalde sfeer en warmte in huis. Het belang van het milieu gaat alsmaar zwaarder wegen. Zelfs het gebruik van een bbq wordt al kritisch bekeken. Deels logisch, maar toch ook weer tamelijk schijnheilig. Dat laatste, omdat het erg gemakkelijk is om de gewone man op dit soort zaken aan te pakken. De grote vervuilers, blijven buiten schot. Wat denk je dat de scheepvaart met al die dieselmotoren aan vervuiling veroorzaakt? Een recent Brits onderzoek wees uit, dat een dag varen met een cruiseschip net zoveel vervuiling oplevert als 1 miljoen auto's! 
Dergelijke schepen mogen wel de Rotterdamse haven binnenvaren en ik word met mijn oude diesel Ducato geweerd.
En de luchtvaart? Hoeveel vervuiling veroorzaakt een lancering van een raket? Om maar te zwijgen over onze industrie, het vervoer over de weg en de landbouw (trekkers). Die groep vervuilers aanpakken heeft veel meer effect. Maar ja, dan gaat het opeens over geld en niet meer over gezonde lucht. We moeten ook wat nuchter blijven. Een jaar lang geen houtkachel stoken wordt rond Oud en Nieuw totaal weg geknald. En anders wel door de vele branden die gedurende het hele jaar door plaatsvinden. Een jaren lang dieselverbod in Rotterdam wordt door één bezoekje van een schip teniet gedaan. Mogen kampvuurtjes straks ook niet meer? Een zeer ongeloofwaardig beleid.
Zou de techniek nog niet zover zijn dat ze brandstof met een schone(re) uitstoot kan produceren?