Ik voel me zeer verwend en dankbaar, dat ik in de loods van onze zoon mag klussen. Helemaal gisteren; wat een steenkoude, snijdende wind! De kou blaast dwars door mijn Zeeman pakkie. Ik kan net zo goed in mijn blote kont Fenna uitlaten. Maar ja, dat vindt Fenna niet zo leuk.
Gisteren was onze Ben in de loods aan zijn bus aan het sleutelen. Ik mocht onze bus ook de loods inrijden. Terwijl Ben met de remmen van zijn bus bezig was, ben ik aan de slag gegaan om een extra 12 volt aansluiting (á la sigarettenaansteker) te monteren op het dashboard van onze bus. Het wordt een zogenaamde constant-stroom aansluiting, direct met de accu verbonden.
Ik zag al een mooie plek links onder het stuur in een stuk van het dashboard, dat ik gemakkelijk kon losmaken. Zoals gebruikelijk bij een Italiaanse auto, kwam na het verwijderen van het paneeltje een flinke bos spaghetti (bedrading) naar buiten vallen.
In het paneeltje was een luidspreker gemonteerd. De bedrading ervan heb ik losgemaakt, zodat ik het paneel naar de werkbank kon meenemen. De diameter van de 12 volt doos bedroeg bijna 31 millimeter. Wat ook zo fijn is in die loods, is dat er genoeg gereedschap voorhanden is. Er lag dus ook een speedboor van 32 mm! Dus ik heb een mooi rond gat op maat kunnen boren.
De doos schoof er mooi in. Daarna moest ik hem vast schroeven. Er waren geen schroefjes bijgeleverd en ik wilde per se zwarte zelftappertjes hebben, omdat de aansluiting ook zwart van kleur is. Ik zag dat de speaker met zwarte tappers was vastgezet. Ik heb toen twee exemplaren omgewisseld voor de lichtgekleurde. De speaker zit immers aan de binnenkant gemonteerd, dus zijn die twee met afwijkende kleur niet zichtbaar. Dus had ik zo twee zwarte tappers over.
Daarna weer naar de bus, om de bedrading naar het motorcompartiment te trekken. De aansluiting komt namelijk direct op de accu, met uiteraard een zekering ertussen.
Ben was nog druk bezig met het reinigen van de remklauwen en het vervangen van de remblokken. Gelukkig kwam ook hij geen problemen tegen.
Inmiddels ken ik onze kampeerbus al behoorlijk en weet ik waar ik de bedrading door het schutbord kan trekken. Ik heb vanuit het motorcompartiment een stuk installatiedraad door een bestaande opening gestoken. Binnen heb ik de 12 volt bedrading daaraan bevestigd met wat tape. Vervolgens heb ik de installatiedraad voorzichtig teruggetrokken, totdat de 12 volt bedrading zichtbaar was.
Voor de lunch hebben we onszelf lekker verwend met een paar kroketten! Daarvoor moest ik wel even de kou in. Omdat het een industrieterrein betreft en ik tussen gebouwen door moest lopen, werd ik bijna omvergeblazen door een ijzige wind. Gelukkig keerde ik heelhuids weer terug in de verwarmde loods. Na de lunch pakten we onze klussen weer op.
Na bevestiging van de speakerdraden heb ik het paneel weer gemonteerd, waarbij ik voorzichtig de spaghetti-bende weer op z'n plek manoeuvreerde.
Hiermee was de hoofdklus afgerond. Het verbinden met de accu doe ik een andere keer. Ik wil eerst een mooie oplossing bedenken om aan de beide accupolen de losse bedrading netjes te verbinden. Het liefst met een soort strip waar meerdere plus- of min-draden op aangesloten kunnen worden. Dat staat beter dan al dat knoop- en klemwerk.
Ik was mooi op tijd klaar, want ik moest weer naar huis om Fenna uit te laten. Sonja was met Jill naar een feestje en ook het hondje heeft recht op zijn dagelijkse feestjes.