donderdag 15 maart 2018

Hoezo aanbieding?

Wie prijsbewust bezig is zal het ongetwijfeld opgevallen zijn. Veel aanbiedingen zijn helemaal geen aanbiedingen. Men heeft er de gewoonte van gemaakt om niet alleen de prijs, maar ook het volume te verlagen. Kochten we voorheen 500 gram voor een bepaalde prijs, nu is de prijs van die hoeveelheid iets minder, maar de hoeveelheid veel minder : 400 gram. Tja, zo kan ik ook aanbiedingen doen, waar ik meer aan verdien. Een liter is vaak teruggeschroefd naar 750 cc. Kassa!
Vanwege  de Senseo kopen we ook koffiepads. Die zakken verschillen qua inhoud / aantal ook afhankelijk van de aanbieding. Het beste is uitgaan van de goedkoopste prijs van één koffiepad, om te controleren of zo'n aanbieding wel een echte aanbieding is. Niet schrikken! Het terugrekenen per eenheid gaat niet altijd op. Ik bedoel, ik tel niet het aantal erwten of bruine bonen in een blik. Dan kijk ik weer naar het gewicht, al weet ik dus niet of er minder erwten en meer vocht in zit.
Dus laat je niet gek maken door de prijs, maar kijk even hoeveel je ervoor terugkrijgt. Vaak is een normale verpakking kopen aantrekkelijker, dan ingaan op een zogenaamde aanbieding. Men hanteert graag schreeuwerige prijzen, die bijvoorbeeld per 100 gram zijn. Dat laatste is dan in piepkleine letters vermeld. Een verpakking weegt meer en dus betaal je meer. Het blijft opletten en rekenen geblazen. Tenzij je genoeg geld hebt.
O ja, en dan zijn er ook aanbiedingen die al uitverkocht zijn. Maar niet heus. Veel aanbiedingen zijn gebonden aan een bepaalde dag of dagen. Opvallend genoeg komt het geregeld voor, dat zo'n artikel vlak na openingstijd van de supermarkt al uitverkocht is. Tenminste, dat beweert men dan.