zaterdag 3 maart 2018
Oorzaak en gevolg
Toen ik voor een webwinkel werkte viel mij op dat veel klanten artikelen kochten tegen veel hogere kosten dan normaal. De hogere prijzen waren het gevolg van verzend- en/of transportkosten. Voor een reparatiesetje van 4 euro moest men bijna 12 euro betalen!
De verklaring voor dit verschijnsel was, dat de klant anders na werktijd met de auto naar de stad moest om zo'n setje te kopen. Dat zou hem veel geld (brandstof en parkeren), tijd en energie kosten. Dus : Leve de webwinkel?! Inmiddels is het winkelen via internet fors gegroeid.
Doe groei zal verder toenemen. Zeker wanneer steeds meer steden auto's gaan weren. Een schonere lucht betekent ook minder winkels, minder bezette parkeerplaatsen, minder bezoekers van bezienswaardigheden, restaurants enzovoort. Stadscentra dreigen leeg te lopen als men niet voor alternatieven op het gebied van vervoer zorgt.
Ik kan me voorstellen dat veel inwoners van steden de voorkeur geven aan een schone lucht. Hopelijk besteden ze dan ook aandacht aan alternatieven om negatieve neveneffecten tegen te gaan.
Zelf zit ik niet zozeer met het alsmaar terugdringen van oude auto's uit steden en gebieden. Als ik niet welkom ben, dan kom ik toch gewoon niet meer? We fietsen ook graag en hebben OV kaarten. Gelukkig is er in Europa meer land dan dat er steden en zones zijn, die ons de toegang weigeren. Dus is er nog volop gelegenheid om te reizen en te genieten.
Anderen overwegen nu al om hun oude diesel-camper te gaan verkopen. Dat lijkt mij wat voorbarig. Ik laat me liever niet leiden door angst, maar door plezierige vooruitzichten.