donderdag 1 maart 2018

Ordinaire dierenmishandeling

Ja, laat ik het maar weer eens over de Oostvaardersplassen hebben. Het afgebakend, kaal gevreten stuk grond met een overdosis aan grazers die daar verhongeren. Staatsbosbeheer noemt haar speeltje 'een natuurlijk gebied'. In mijn ogen en die van veel andere mensen met enige empathie, gaat het hier ordinaire vorm van dieren mishandeling. Vergelijkbaar met het houden van een konijnenpaar in een hok, waar je verder nauwelijks nog naar omkijkt. Dat het hok propvol komt te zitten en de beesten omkomen van de honger, beschrijft Staatsbosbeheer als 'de natuur'. Ieder andere houder zal vervolgd worden wegens zware mishandeling en verwaarlozing.
Staatsbosbeheer gaat zover in haar zienswijze, dat zij sterfte door verhongering categorisch ontkent met de opmerking : "Nee, want de beesten worden afgeschoten, voordat het zover komt."  Volgens die redenering zijn 6 miljoen joden aan de hongerdood ontsnapt.
Ik begrijp best dat boswachters met de dood worden bedreigd. Niet dat ik dat goedkeur, maar ik heb wel alle begrip voor de felle reacties. Er zijn hier domme boswachters die de situatie doodleuk staan te verdedigen. En dan het gezeur over het bijvoeren : welles nietes. Gewoon stoppen met al die ellende en de Oostvaardersplassen zichzelf laten vullen met flora en fauna. Wedden dat daar nooit een grazer te zien zal zijn en de boel weer mooi groen wordt met vooral (water)vogels? Let niet alleen op de activiteiten daar, maar ook op de omgeving. Die doodse toestand bestaat al decennia.