vrijdag 2 maart 2018

No go area's

Dankzij (huh?!) mijn ziekte  heb ik via het internet wat onderzoek gedaan naar bepaalde onderwerpen. Niet alleen met betrekking tot mijn hobby's, maar ook tot andere zaken die mij interesseren. Zo las ik dat Frau Merkel heeft toegegeven, dat in haar land zogenaamde no-go-gebieden zijn. Dat zijn gebieden in haar land, waar de openbare veiligheid minimaal is omdat daar weinig of geen controle of handhaving meer mogelijk is. Er zijn er veel in Berlijn, Bremen, Chemnitz, Dortmund, Frankfurt, Keulen en andere plaatsen. Ze heeft die situaties al die tijd ontkend, maar daar is dus verandering in gekomen, omdat ze met andere partijen wil regeren.
Er zijn in Europa veel gebieden, waar men niet veilig over straat kan. Het aantal neemt toe.
Nu ik toch in Duitsland ben, de Duitse vertegenwoordiging van de MH17 slachtoffers is het oneens met de bevindingen van het JIT rapport. Men vindt het erg opvallend dat Nederland en Oekraïne in het JIT zitting hebben. "Die landen zijn ook verdachten", aldus de Duitsers. Voorts vindt men het vreemd, dat Oekraïne een soort veto recht had over wat wel of niet in het rapport wordt vermeld. Men zet ook vraagtekens achter het lidmaatschap van België in het JIT en het ontbreken van Maleisië. Tot slot wachten de Duitsers met smart op antwoorden op de nog openstaande, maar niettemin zeer cruciale vragen van het JIT-rapport. Antwoorden, die volgens de Duitsers cruciaal zijn voor een eindconclusie.
Van de kant van Australië vindt men het vreemd, dat de black-box informatie onder de tafel gehouden wordt door de Britse onderzoekers. Men vindt de manier waarop in het rapport over radarinformatie wordt gesproken strijdig. Die is er niet, maar blijkbaar toch weer wel. Men vreest voor een politiek proces, waarin op voorhand Rusland de schuldige is. Beide vertegenwoordigende partijen plaatsen ook grote vraagtekens achter de rol van Amerika. Er zijn willens en wetens Amerikaanse radarbeelden van die luchtzone op die dag. Waarom wil Amerika die niet vrijgeven en later zelfs ontkennen dat ze er zouden zijn.
Wat de BUK betreft : Omdat Nederland er vanuit ging, dat enkel het Oekraïense leger beschikt over de Buk versie met voldoende reikwijdte, zou het vliegen over dat deel van het land geen gevaar opleveren. Temeer omdat in dat gebied niet alleen Oekraïense rebellen maar ook het Oekraïens leger in die periode actief was. Vreemd is daarom des te meer dat Oekraïne vanwege de aanwezigheid van dat wapentuig dat deel van het luchtruim niet heeft afgesloten voor de burgerluchtvaart.
Men heeft ook bezwaren tegen de manier waarop het rapport tot stand is gekomen. Het JIT rapport is hoofdzakelijk gebaseerd op informatie van de Oekraïense veiligheidsdienst SBU, een organisatie die nota bene eerder door de VN bestempeld is als een binnenlandse terreurorganisatie, die mensen en complete families die zij niet mogen aanvalt, ontvoert en martelt. Dat maakt het rapport op voorhand ongeloofwaardig en is er geen sprake van een onafhankelijk onderzoek.
Tot zover mijn zoekwerk. Wat mij betreft : Ook de ramp met vlucht MH17 blijkt dus een no-go area te zijn. Vanwege de politieke situatie in de wereld.