zaterdag 3 maart 2018

Met een A-opleiding

Toen ik nog het regulier onderwijs volgde, was mijn inbreng beperkt tot luisteren en leren. Die situatie bleef tot na het behalen van mijn HBS diploma. De scholen gaven een advies af en mijn ouders of de school bevestigden die. Mij werd niets gevraagd over wat ik later wilde worden of wat ik leuk zou vinden. Niet dat het wat verschil uitgemaakt zou hebben, want ik moest toch gewoon luisteren naar wat volwassenen hadden te zeggen. En wat ik toen leuk vond, daar was geen opleiding voor nodig. Haha! Komt bij dat ik heel lang niet geweten heb, wat ik later wilde gaan doen.
Na mijn lagere school deed ik daarom een A opleiding op de Mulo. Met wiskunde erbij. Weer later, op de HBS werd het weer op advies van de school weer een A. Ondanks dat ik toch ook aardig scoorde in de exacte vakken. Ondanks mijn A opleiding kwam ik toch in de automatisering terecht. Ik heb tijdens die 35 jaar in dat vakgebied nooit een moment gekend, dat ik een B opleiding miste. Ik zeg eerder het tegendeel : dankzij mijn A opleiding kon ik veel gemakkelijker omgaan met administratieve vraagstukken. Ook mijn talenkennis kwam geregeld van pas, vanwege buitenlandse klanten en correspondentie. Documenten opgesteld door collega's van mij, die een B opleiding hadden gevolgd, vielen mij op vanwege de vele taalfouten. Gevolg was wel, dat men vaak een beroep op mij deed voor het opstellen en/of controleren van rapporten, brieven en documentatie in het Engels en/of Duits of het voeren van (telefoon)gesprekken in een vreemde taal.
Met het logisch aspect van het vakgebied, had ik geen enkele moeite. Men ging er vanuit, dat wie een B opleiding had gevolgd beter met de logica van het vakgebied kon omgaan. Daar heb ik niets van gemerkt. Ik voelde me niet minder dan mijn B collega's. Ik heb nooit spijt gehad van de opleidingen die ik gevolgd heb.
Er was wel een periode, waarin ik overwoog alsnog een technische opleiding te gaan doen. In de avonduren. Dat idee kwam voort uit mijn liefde voor de (motor)techniek. En vanwege mijn doe-het-zelf activiteiten. Als kind keek ik al geboeid naar het werk van bouwvakkers en monteurs. Ik heb die technische kennis op een andere manier opgedaan. Door veel te lezen, afkijken van vaklui en zelf doen. Tijdens mijn actieve loopbaan heb ik ook, met veel succes mag ik wel zeggen, gebruik kunnen maken van mijn sterke punten. Dat alles maakte dat ik tevreden kan terugkijken op mijn A opleidingen. En bijna alles wat daarna volgde.
Ik heb wat dat betreft mijn ouders nooit iets verweten. Na mijn schoolopleiding had ik immers alle kans om zelf richting te geven aan datgene wat ik zou willen?