donderdag 15 maart 2018

Een zwarte doos in de auto

Vanmorgen sprak ik een chauffeur van een transportbedrijf. Hij beklaagde zich over het zogenaamd retourencircuit, goederen die teruggestuurd worden naar de leverancier. Het bezorgt hem vaak veel extra werk. Het bevreemdt hem, dat mensen wel een retour melding doen, maar de goederen niet klaarzetten. Met gevolg dat de chauffeur weer een stukje administratie moet gaan voeren, om bij zijn werkgever het ontbreken van de retourgoederen te verantwoorden.
Ik had alle begrip voor zijn klacht. Tijdens mijn loopbaan heb ik o.a. ook logistieke vraagstukken efficiënt en effectief moeten oplossen. Het retourencircuit werd vooral dichtgespijkerd, omdat sprake was van een hoog 'goederenverlies'. Dat woord is een synoniem voor 'ordinair jatwerk'.
Meneer had gelijk toen hij zei, dat er klanten zijn die hun werk niet afmaken. Ze doen wel een melding dat iets retour moet, maar leggen de goederen niet klaar. Klanten die halfbakken werk afleveren, dus. Ik heb er ook niets mee.
zwarte doos op de auto
Ik vernam dat de verzekeringswereld graag een zwarte doos in de auto zou willen zien. Met zo'n black box kan men een aantal gegevens registreren en reproduceren. Zoals de tijd, gereden snelheid, locatie, remtijd, rijtijd enz. Zo'n zwarte doos kan ook snelheidsbegrenzing regelen, zodat de kans op snelheidsovertredingen verkleind wordt. Ook kunnen zakelijke km's gescheiden worden van privé km's. Interessant voor zowel de chauffeur (bijtelling) als de Belastingdienst. Ik heb een project gedaan, waarbij de service-auto's van een bedrijf o.a. voorzien werden van zo'n black box. In mijn project had de zwarte doos nog een extra functie. De box kon gekoppeld worden aan een laptop. Pas als de laptop een werkopdracht had, werden de box en de startonderbreker geactiveerd. Dus zomaar naar Denemarken rijden in een servicebusje of rondtoeren in het weekend was niet meer mogelijk. Er waren wel speciale opdrachten voor bijvoorbeeld een bezoek aan de wasstraat, de garage enz.
Het klinkt wellicht raar, maar niet alleen de directie, ook de chauffeurs waren blij met hun zwarte doos. Een kwestie van motiveren en open kaart spelen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe o.a. Sylvana gaat reageren op de invoering van de zwarte doos. Stel Sylvana zit op de passagiersstoel. Dan kan je als bestuurder beter niet zeggen, dat je een zwarte doos in de auto hebt. Ernaar vragen dus ook niet. Foute boel!