maandag 19 maart 2018

Liever op z'n Duits

In ons land ontstaat een wildgroei aan regels met betrekking tot milieuzones. Elke stad doet het op haar eigen manier. Jammer. Een eenduidig beleid lijkt mij niet alleen duidelijker voor het publiek, maar ook efficiënter. Ik vind het ook jammer, dat het niet primair om het milieu gaat. Een schone motor mag van mij ongeacht de leeftijd zo'n zone inrijden.
De regels die men in Duitsland hanteert zijn wat dat betreft meer in overeenstemming met mijn uitgangspunten.
In ons land wordt tijdens een APK ook de kwaliteit van de uitlaatgassen gemeten. Waarom maakt men daarvan geen gebruik? Desnoods met strengere criteria of in gradaties. Door de uitslag op het kenteken te vermelden, zou deze registratie ook elders (leve de EU) opgepakt kunnen worden. Ik ben benieuwd wanneer de wildgroei hier een halt toegeroepen wordt en men ook kiest voor de kwaliteit van de uitstoot en niet het bouwjaar.
De stad Maastricht heeft inmiddels wel gekozen voor het Duis concept. Kijk, daar ben ik dan weer blij mee. Met een filter op de uitlaat wordt de Ducato daar wel toegelaten.