donderdag 8 maart 2018

Door de regen


Vanmorgen ben ik op de Hanway naar de loods gereden. Ik heb een wat langere route gekozen, zodat het blokje na lange tijd weer eens flink opgestookt zou worden. Het starten verliep probleemloos. De starmotor bracht het blokje snel aan het draaien. Alle elektriek deed het ook.
In de loods heb ik eerst de uitlaat van de Hanway geschuurd en met antiroest lak behandeld. Enkel de demper, want de voorpijp wil ik met speciale hitte bestendige lak doen. Ik heb het chromen hitte schildje aan de binnenkant ook maar gelijk gedaan.
Terwijl de lak droogde, ben ik weer een ketel gaan slopen en de stukken koperen pijp van al het messing gaan ontdoen. Dit keer betrof het een cv ketel die op de meeste punten geschroefd was. Ik heb er flink wat schroeven uitgedraaid met de Metabo. Dat liever, dan wanneer de beplating en montagesteunen gelast of met popnagels vastgezet zijn. Het losschroeven is een veel leuker klusje, dan al dat andere gemier.
Er lag ook nog een oude motor van een mechanische ventilatiesysteem. Dat ding zag er niet uit. Wat een stof! Het geeft maar weer eens aan, dat ook die apparaten geregeld gereinigd moeten worden, net als de ventilatiekanalen zelf.
Nadat ik de boel weer opgeruimd had, heb ik het hitteschild weer op de uitlaat geschroefd. Daarna ben ik huiswaarts gereden. In de regen, die inmiddels naar beneden kwam. Toch heb ik weer de langere route gereden. Ik had me immers goed ingepakt en het was de eerste keer dat ik met de Hanway in de regen reed. Hij hield zich prima. Net als ik.