dinsdag 18 juli 2017

Ja, dat weet ik!

Ken je ook mensen, die zo reageren? Ik bedoel dan mensen, die merkbaar geen weet hebben van bepaalde zaken. Als ik hen dan antwoord, corrigeer of aanvul, zeggen ze steevast : "Ja, dat weet ik!" Zelfs wanneer ik ze antwoord gegeven heb op nota bene een vraag van henzelf. Dan denk ik (ik vraag het niet meer, ik vind het nogal vermoeiend) : "Waarom vraag je het dan?"
Zijn het mensen die zich qua kennis beter willen voordoen, dan ze werkelijk zijn? Of schamen zij zich voor hun onwetendheid? Of is het hun manier om iets te leren?
Ik ben een keer met iemand meegereden, die niet de weg wist naar het reisdoel. In die tijd was er geen tom en/of internet. Hij was/is ook zo'n 'ja, dat weet ik' mens. Als ik de rijrichting aangaf met 'hier links' of 'hier rechts', reageerde hij telkens met "Ja, dat weet ik." Toen ik besloot mijn mond te houden, vroeg ie bij de eerstvolgende kruising paniekerig : "Rechtdoor, links of rechts?!" Tja, dan ben ik een eikel, want toen zei ik : "Tot nu toe heb ik begrepen, dat je het allemaal best wel weet. Of niet?" Hij gaf toe, dat hij niet voor dom aangezien wilde worden. Ik heb hem toen uitgelegd, dat hij door zo'n reactie dat juist onderstreepte.