Deze week kreeg ik weer bevestigd, dat op een gegeven moment in de vorige eeuw een grote verandering kwam in het fenomeen werken. Het resultaat werd belangrijk. De manier waarop maakte niest uit. Erger, zelfs al worden klanten opgelicht was dat geen punt. Er moest hoe dan ook gescoord worden. Wie daaraan niet wenste mee te doen, kreeg het lastig. Oké je maakte dan weliswaar een flinke winst met je eerlijke manier van zaken doen, maar je had nog meer kunnen verdienen wanneer je de klant belazerd zou hebben. En dus viel je beoordeling lager uit en werd van je geëist nog beter je best te gaan doen. Of wel : verder van je eigen ikkie af gaan staan. Hart voor de zaak hebben noemt men dat nog steeds. Ik noem het een boef worden voor de zaak. Voorheen kwam ik al managers tegen die geen scrupules kenden. Hun aantal is flink gegroeid. Ook steeds meer medewerkers sluiten zich achter deze geldwolven aan. Deze beroepsleugenaars staan soms bij ons op de stoep, omdat ze beweren dat ik goedkopere energie of telecom kan 'krijgen' of 'gratis' zonnepanelen kan laten plaatsen. Ja, ja, ze liegen alsof het gedrukt staat. Ze knipperen niet eens met de oogleden. Dat is maar goed ook, want dan zijn de euro-tekens in hun ogen beter zichtbaar.
Ik zie steeds vaker aanbiedingen in de geest van twee of zelfs drie voor de prijs van één. Of bijvoorbeeld brillen met gratis montuur of gratis een tweede bril. Die acties geven aan dat de oorspronkelijke prijs vele malen te hoog is/was. Leve de invoering van de euro. Het is wachten op soortgelijke aanbiedingen van apotheken en artsen.