Zoals ik al eerder schreef, werd het tijdens het rijden behoorlijk warm in de cabine. Zo'n grote voorruit is dan minder leuk. Ondanks de geopende ramen, kwam er weinig rijwind naar binnen. Zelfs het schuin geopend luik kon geen extra luchtstroom door de bus creëren.
Sonja kwam toen op het idee om met een geopende brillenkoker de rijwind naar binnen te leiden. En hoe! Die ingreep scheelde een slok op een borrel. Maar ze moest wel constant met een arm steunen op de neergelaten ruit. Niet fijn dus. Maar de brillenkokerluchtstroom heeft ons wel aan het denken gezet.
Helaas kunnen de andere ramen niet geopend worden. Aan beide zijkanten en aan de achterkant zitten weliswaar ramen, maar dat zijn vaste. Uitgangspunt is dus : meer rijwind de cabine inblazen. Of ingeblazen krijgen door bijvoorbeeld een beter afzuigsysteem.
Sonja opperde het gebruik van een pvc buis die voorzien is van een 45 graden bocht. Die zou ze willen aansluiten op een pijp boven de voorruit, waar uitstroom openingen in gemaakt zijn. De uitgeblazen lucht verdrijft de warme via het deels geopende dakluik naar buiten. Tenminste, dat hopen we dan. Je zou denken dat zo'n schuin geopend luik de trek in de bus zou vergroten, vanwege het vacuüm. Maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Ik heb het 'probleem' aan anderen voorgelegd. De voorstellen varieerden van een groter dakluik tot een airco plaatsen. Een iemand kwam met hetzelfde idee als Sonja : de pvc pijp. Ik ga me verder verdiepen in die oplossing. Hij moet eenvoudig te plaatsen en te verwijderen zijn.
Het wordt waarschijnlijk een constructie die in het raam geklemd kan worden. Dan krijgt Sonja geen lamme arm meer.
Overigens, ik zag dat in de vorige eeuw al zo'n luchthapper ontworpen en gebruikt werd. Het betrof ook een koker, die aan de buitenkant van het raam werd geklemd. Vooral bij VW's. Jeetje, dacht ik toen ik dat ding zag. Zoiets had mijn pa ook moeten kopen toen we op Curaçao in die kever rondreden. Wat een hitte! Maar ja, we zaten er soms met z'n zessen in.....