dinsdag 11 juli 2017

Hardleers

Of eigenwijs? Afgelopen week legde Fenna een mopshondje op z'n rug. Het beest liep los en kwam grommend op de aangelijnde Fenna af. Op dergelijke momenten geef ik Fenna alle ruimte om te reageren. Dit keer dus ook. Terwijl de mopshond met een dominante houding op Fenna afkwam, zei ik tegen meneer dat mijn hond van zich af zou bijten.
Maar meneer reageerde nogal lauwtjes,alsof ie mij niet geloofde. Toen zijn hond te opdringerig werd, gooide Fenna haar op de rug en ging dominant over haar heen staan. Gelukkig begreep de mopshond de boodschap en bleef stil op haar rug liggen. Ik riep Fenna terug en de hond krabbelde langzaam overeind en liep naar haar baasje. Meneer reageerde geschrokken. Ik zie hem dat hij zijn hond moet aanlijnen. Ik heb geen moeite met loslopende honden, zolang ze onder appel staan. Maar dit was weer een geval waarin de hond niet onder appel stond.
Vanmorgen kwam ik het stel weer tegen. En ja hoor, de mops liep weer los. Maar ze had al kennisgemaakt met Fenna, dus negeerde ze haar volledig. Fenna is al een paar keer gebeten .aangevallen door kleine honden. Je weet wel, van die kut-keffertjes die altijd weer loslopen waar het niet mag en overal hun behoeften doen. Sindsdien heeft ze niets met dat kleine tuig. Net als ik dus. Jammer, want Fenna heeft veel met andere honden gespeeld. Groot en klein. Door die aanvallen (ook door een paar herdershonden) heeft ze haar houding veranderd.