vrijdag 7 juli 2017

Een motorblok losmaken

Toen we die oude Ducato kochten, was ie voorheen gebruikt voor rolstoelvervoer. Hij had merkbaar veel korte ritten gemaakt. In de voorgaande 22 jaar hebben die ritjes geleid tot totaal 159.000 km. Gemiddeld ruim 7.000 km per jaar, wat voor een diesel erg weinig is.
Op de A50 richting Dronten was dat gebruik merkbaar. Het motorblok was echt lui en lawaaiig. Geleidelijk begon het blok wel wat beter te lopen, maar stationair nog steeds rumoerig.
Thuis heb ik het blok eerst gereinigd door een additief (flush) bij de olie te doen. Dat spul lost aanslag op en bestrijdt verstoppingen. Het levert een extra vuil oliefilter op. In de brandstoftank heb ik ook een flesje met een reinigingsmiddel voor diesels gekieperd. Dat laatste heb ik een paar keer gedaan.
oude schijf met hoge opstaande randen
Na de super grote servicebeurt (inclusief het verversen van alle vloeistoffen) liep het motorblok al aanzienlijk beter. Stationair een stuk rustiger en op de weg soepeler. Hij reageerde ook beter op het gaspedaal. Zoals gezegd heeft Ben vlak voor de trip naar Roemeniƫ wat TSL bij de motorolie gedaan. Onderweg viel het op dat het blok nog soepeler draaide en stationair nog minder rumoer liet horen. Het blok loopt sindsdien gesmeerd.
Na het verversen van de motorolie gaat er weer wat (minder) TSL bij. Er doen allerlei verhalen over dat additief de ronde, maar ik heb positieve ervaringen met dat spul. Ik heb het ook gebruikt voor mijn Renault Nevada en de motorfietsen. Ook met louter succes. Afhankelijk van het aantal km's gooi ik van tijd tot tijd wat reinigingsmiddel in de tank. Uiteraard blijven de gewone servicebeurten gewoon doorgaan. Het nieuwe remwerk gedroeg zich tijdens die lange rit in heuvel- en bergachtig gebied naar volle tevredenheid. Eerlijk gezegd heb ik niet zo vaak geremd. En als ik het rempedaal intrapte, was het slechts van zeer korte duur.