woensdag 19 juli 2017

Het dak op

Een eindje verderop is een tweetal monteurs bezig met het plaatsen van zonnepanelen op een dak. Voor mij altijd een interessante klus om naar te kijken. Wat mij dit keer direct opviel was, dat beide mannen geen veiligheidsmaatregelen hadden getroffen. In eerdere gevallen die ik gezien heb, werden eerst veiligheidsmaatregelen genomen. Men spande kabels over het dak waaraan de monteurs met hun harnas vastgekoppeld werden. Nu dus niet. Terwijl ik stond te kijken viel de jongste bijna toen hij een rookgasafvoer moest aanpakken van zijn collega.
Vreemd dat de ander daarin meegaat. Meestal is er iemand toch wat bij zijn verstand. Waarschuwen? Dat doe ik niet meer. Het heeft geen zin om daar iets van te zeggen. Het is tegenwoordig enkel 'bemoei je er niet mee' en als het ze echt niet zint "rot op!"  Dus mij hoor je niet ach en wee roepen als zo'n eigenwijs iemand naar beneden valt. Dat was immers zijn (zeer onverstandige) keus.