zondag 23 juli 2017

Vergrendeling van de motorkap


Zoals gezegd is het kabeltje dat de motorkap ontgrendelt gebroken. Ik heb een tijdelijke oplossing gemaakt, zodat Mike c.s. met vakantie konden. Aan de andere kant : de mannen zijn niet bepaald technisch. Toen ik hen wat uitleg wilde geven over de bus, haakten ze bijna allemaal af. Een van hen schopte tegen een band en vroeg : "Dit heet toch een wiel?" Grapje natuurlijk, om de plotselinge stilte te doorbreken. Toch heb ik geprobeerd in Jip en Janneke taal hen wat bij te brengen. Bij het woord 'krikpunt' haakten ze allemaal af. Niet een van hen kwam zelfs op de gedachte, dat het misschien een adresje op de Wallen zou kunnen zijn. Haha! Wat een nette gasten!
 Ik heb toen maar besloten de voorlichting te vervangen door ons telefoonnummer en dat van de ANWB.
In eerste instantie overwoog ik op zoek te gaan naar een nieuw kabeltje voor de ontgrendeling van de motorkap. Maar nadat ik wat afstand had genomen van het probleem, zag ik nog een uitdaging. De laatste heeft te maken met een stukje beveiliging. In de huidige situatie is het zo, dat zodra iemand in de cabine is, hij/zij de motorkap kan ontgrendelen. Een kwestie van aan een hendel trekken. Die situatie biedt onverlaten ongekende mogelijkheden om er met de bus vandoor te gaan. Dus ga ik de motorkap gelijk maar beveiligen tegen inbraak c.q. ongeoorloofd openen.
De kapotte kabel wordt niet vervangen. Ik heb een elektromotortje op het oog, dat met een druk op een knop de kap elektrisch kan ontgrendelen. Het stukje elektriek heeft namelijk een trekmechanisme, dat ik met het originele trekoog van de vergrendeling kan verbinden.
Door de drukknop op een bijzonder (lees : lastig vindbaar) plekje te plaatsen, is de motorkap niet zonder meer te openen. Ik heb al eerder gezien, dat het heel erg lastig is om van onder de bus bij de vergrendeling te komen. Maar een back-up systeem vind ik noodzakelijk. Stel de elektriek doet het niet meer? Dan is een extra hulpje handig.
Dit soort maatregelen wekken bij mij niet de illusie, dat de bus niet meer gestolen zou kunnen worden. Ach, ik probeer enkel het onrechtmatig toe-eigenen van de bus te vertragen. Dat gaat met een metalen bus gemakkelijker dan zo'n kunststoffen camper. Inbraak / diefstal voorkomen is bijna ondoenlijk. Zelfs als ik dagelijks in de bus zou slapen, is er nog geen garantie dat de bus niet gejat wordt. 't Is nu eenmaal een rare wereld. Goed sluitwerk, startonderbreking en alarmering bij inbraak lijkt mij de oplossing. Nog mooier : de wagen kunnen volgen met behulp van een (goed verborgen) tracker. Maar ja, er zijn ook tracker-killers op de markt.