donderdag 20 juli 2017

Carburateur afstellen

In tegenstelling tot mijn superzuinige Hanway, is Sonja's snorscooter een flinke zuipschuit! De scooter startte van aankoop af aan al slecht en het 4 takt blokje bleef niet stationair draaien. Ik vind het ook opvallend, dat ze bij de instructie het advies kreeg tijdens het starten flink gas te geven.
Tijdens de ritten rijdt zij voorop, vanwege de snelheidsbeperking. Ik kachel daar dan achteraan op mijn snellere Hanway. Vanuit die positie viel mij ook al een paar zaken op. Ten eerste ruik ik een benzinegeur als hoofdbestanddeel van de uitlaatgassen. Zodra ze snelheid mindert door het gas terug te draaien, zie ik een blauwe walm uit de uitlaat komen. Zodra ze stilstaat slaat het blokje af en is daarna erg moeilijk te starten. Het blokje krijgt hoorbaar te veel benzine. Ja, dat kan ik horen met mijn nog goede oor. Haha! Al met al krijg ik de indruk, dat het mengsel te rijk is afgesteld. Of wel : weinig lucht en veel benzine.
Ze is er al een keer voor terug geweest bij de scooterboer. Afgaande op Sonja's verslag na het bezoek ging ik ernstig twijfelen aan 's mans deskundigheid. Heeft meneer wel een opleiding tot bromfietsmonteur gevolgd of niet? Sinds dat bezoek draait het blokje in stationaire stand zoals gezegd erg veel toeren. Je kunt er zo mee wegrijden. Starten verloopt nog steeds erg moeizaam en het blokje slaat dus af zodra je stilstaat.
Als quasi-deskundige heb ik aardig wat keren een carburateur afgesteld. Het verhaal begint met het leren begrijpen van de werking van zo'n kleine gasfabriek. Vanaf de vlotterbak, sproeier bezetting en stand van de gasschuifnaald tot aan de lucht- en stationaire schroef toe. Bij mijn motorfiets ook nog de stand van de kleppen en de ontsteking erbij betrokken. Bij de motoren en in dit geval nieuwe scooter en brommer ga ik er vanuit, dat de fabriek de juiste naalden in de juiste standen en sproeiers heeft gemonteerd en dat de klepjes en ontsteking goed staan. De snor zuigt geen valse lucht aan; de in- en uitgaande aansluitingen zijn goed vastgezet. Het lastigste vind ik het beoordelen van de elektrische choke. Ik ging er maar vanuit, dat het apparaatje goed werkt. Aannames zijn overigens de zwakste punten in een analyse.
Minder gelukkig ben ik met de cdi, die de begrenzing regelt. Het aantal toeren wordt weliswaar geblokkeerd (de scoot mag niet harder dan 25 km/uur), maar het gashendel kan je nog vrijelijk opendraaien. Met het risico dat je de boel verzuipt. Doe mij maar een fysieke begrenzing op het gashendel of de gasschuif.
BTC gasfabriekje
De bougie is in elk geval niet mooi Sylvana-bruin. 't Is meer een Zwarte Pi(e)t. Ergo, te veel benzine. Of te weinig lucht. Net hoe je het bekijkt. Neutraal gezegd : een verkeerd mengsel. De luchtschroef, die vaak 1,25 tot 1,50 slag uitgedraaid is, was bijna dichtgedraaid! Tja, daar gaan we dus al de verkeerde verbrandingsweg op.
Ik heb eerste de luchtschroef ergens tussen die beide waarden opengedraaid. Op gevoel. Totdat bij stationair draaiende motor de verdraaiing van de luchtschroef geen gevolgen meer had voor het toerental. Dus die stond wat mij betreft goed. Daarna ben ik het hoge toerental naar beneden gaan schroeven, door de stelschroef er in dit geval uit te draaien. Het blokje draaide veel rustiger, het klonk gezonder (wat heet) en ....... een koude start (later) kon zonder gas geven gebeuren!
Sonja is daarna de tank gaan volgooien. Ze vertelde na terugkeer dat het blokje bij warme motor niet meer afslaat en het starten probleemloos en vlot verliep. Samen met de genoteerde km-stand gaan we het brandstofverbruik controleren. Want ik vertrouw het nog niet helemaal.