vrijdag 30 september 2016

Verkeersregels 24/7 geldig?

Vanmiddag werd ik ingehaald door een personenwagen. De vrouw reed over doorgetrokken strepen, via het verdrijvingsvlak over een voorsorteervak voor tegenliggers mij voorbij. Het was rustig op de weg en dat zette me aan het denken. Ze was weliswaar in overtreding, maar daar had niemand last van.
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ik 's avonds laat en in het weekend met een gangetje van 30 km/uur een school moet passeren. Of midden in de nacht op een doodstille kruising moet wachten tot het rode licht eindelijk eens op groen springt. Zo zijn er meer voorbeelden op te noemen van verkeersregels waarvan ik het nut op dat moment niet inzie. Vergelijk het maar met de verkeersborden, die men na de werkzaamheden aan de weg vergeet te verwijderen. Natuurlijk zijn er legio regels die in mijn ogen wel 24 uur per dag en 7 dagen in de week moeten gelden.