dinsdag 27 september 2016

De camper wegen

als een huis
Vanmorgen, na het ochtendritueel, heb ik een campingtafel een paar flinke klappen verkocht. Van dat onding klapten de poten telkens spontaan in. Niet leuk als we zitten te eten. Op zich is het een handige tafel, die opgevouwen in een koffertje compleet met handvat verandert. Maar de scharniertjes of hoe die dingen ook mogen heten, waren veel te slap. Ze horen eenmaal uitgeklapt zichzelf te zekeren. Maar dat gebeurde niet. De scharnierpunten waren met popnagels gemaakt. Ik heb ze alle vier een paar klappen met de hamer verkocht. En zie : die handige tafel met evenzo handig verstelbare poten staat weer zo stevig als een huis! Zo, dat was dat.
Vandaag besloot ik twee vliegen in één klap te slaan. Een buurtbewoner heeft nieuw meubilair gekocht en het oude stond al een paar maanden buiten. Geen gezicht. Hem was door anderen beloofd dat ze weggebracht zouden worden, maar ik denk dat degene die de toezegging gedaan heeft of ziek of dood is. En al die tijd stonden die stoelen in de tuin. Afgelopen weekend bood ik hem aan de oude stoelen voor hem naar de vuilstort te brengen. Meneer sprong geen gat in de lucht (slecht ter been,) maar was wel erg blij met mijn aanbod.
Toen ik de vier stoelen in de camper aan het laden was, schoot me opeens te binnen dat ik nog de wagen wilde wegen. Dat kon ik dan gelijk doen. We hebben nogal wat veranderd (voornamelijk vervangen) en zelf had ik het idee, dat het qua gewicht weinig zou moeten verschillen. Ik nam me voor om vooraf bij het inwegen even melding te maken van mijn verzoek, zodat ik bij het verlaten van het terrein het 'lege' gewicht kon horen. Het zou een brutogewicht worden, want normaal wordt zo'n kampeerwagen rijklaar (inclusief reservewiel en boordgereedschap) gewogen. Maar ik kan met dat brutogewicht tot een acceptabele benadering van het netto komen. Een kwestie van het geladen gewicht (kampeeruitrusting enz.) aftrekken van het bruto.
Op de weegbrug vroeg ik of ik het 'leeg' gewicht mocht weten als ik het terrein zou verlaten. "Geen enkel probleem, meneer", zei de weger.
Toen ik de zware stoelen in de restafvalcontainer had gegooid, reed ik naar de uitgang. Na de weging met automatische bijwerken van het tegoed, ben ik even naar binnen gegaan. De wagen woog inclusief bestuurder, de uitrusting en volle tank 2.390 kilo. Op het kenteken staat Massa rijklaar 2.260 kilo. Als ik van die waarde het gewicht van de bagage, de kampeeruitrusting, trekhaak enz. aftrek, kom ik op.......2.263 kilo. Dat is slechts 3 kilo meer dan op het kenteken staat vermeld. Dat zou best kunnen kloppen, want we hebben nogal wat oud en overbodig inventaris eruit gegooid toen we de wagen gingen herinrichten. Dat spul was gemaakt van triplex en het nieuwe interieur van spaanplaat. De aangebrachte aluminium peesrails (totaal ruim 7 meter) zal daar geen grote invloed op hebben. Lijkt mij. Ik heb ook niet alles uit de bagagebakken gehaald om te wegen. Kleinspul (servies, bestek, brandblusser, kaarten, boekjes, ventilatieroosters, gordijnen met rails enz.) heb ik gelaten voor wat het was. Ik ben tevreden.
Het Massa rijklaar gewicht is belastingtechnisch gezien 100 kilo meer dan het Ledig gewicht. Hoe dan ook, het extra gewicht dat de camper nu weegt wordt gezien als lading. Dus een hoger gewicht is niet echt belangrijk. De wagen mocht bijna 1.000 kg lading vervoeren. Dat is dus nu wat minder. En dan komen de kleding en het beddengoed er nog bij......