In de Ducato is het vrij snel koel te krijgen. Een kwestie van de schuifdeur en de achterportieren openzetten. De wagen koelt zodoende sneller af dan onze caravan.
In het begin maakte ik me wel wat zorgen over de bedrijfstemperatuur van het koelsysteem van de Ducato. De temperatuur van de 2.5 D komt niet hoger dan zo'n 75 graden Celsius. Als we in de file terechtkomen, loopt de temperatuur op tot zo'n 90 graden. De wagen heeft twee radiateurs, een kleine die naast een grote gemonteerd is. Beide hebben een eigen ventilator. Het viel mij op dat ik tot op heden nimmer de ventilatoren gehoord heb. Vaak hoorde ik die als ik de Hyundai na een zeer warme rit parkeerde. Maar de Ducato blijft stil. Met de kanttekening dat de temperatuur ook nog niet echt hoog geweest is.
Na wat gepraat met Ducato bezitters en gezoek op diverse fora op het www, schijnt de relatief lage bedrijfstemperatuur normaal te zijn. De ventilatoren slaan op verschillende momenten aan. De kleine pas als de temperatuur van de betreffende radiateur boven de 90 graden komt, de grote pas boven de 100. Op het motorblok zit ook een temperatuurvoeler. Die sensor is verbonden met de temperatuurmeter op het dashboard.
Ik ga het temperatuurcontact op de radiateur toch maar even testen en het bijbehorende relais controleren. Voor het geval dat. Een nieuw contact kost ongeveer 15 euro. Dat bedrag leg ik liever neer dan straks langs de weg te moeten staan met een kokende motor. Vooralsnog ga ik er vanuit dat het systeem goed werkt.