dinsdag 13 september 2016

Altijd botol cebok

Indische douche
In de caravan en nu dus in de camper heb ik een botol cebok. Ik ben nu eenmaal zo gewend om mijn kont met water te wassen, dat enkel papier geen optie voor mij is. Ook niet tijdens vakanties. Ik herinner me nog mijn Nederlandse vriendjes, die na een toiletbezoek mij vroegen waarom wij op de wc water uit flessen dronken. Haha! Bij mijn oma en opa thuis was een slang gemonteerd op het kraantje van het fonteintje in de wc. Vanwege de oranje kleur dacht ik dat het een gasslang was. Tegenwoordig is zo'n cebok oplossing in een toilet ingebouwd. Hier in Nederland noemt men zo'n voorziening een Indische douche. Er zijn ook losse sets te koop (foto). Ze hebben veel weg van een douchekop met slang, maar dan in mini uitvoering. De set wordt aangesloten op de waterleiding. De douchekop hangt binnen handbereik bij de pot. Het gebruiken van water in plaats van papier is overigens niet sec een Indonesisch gebruik. Er zijn meer landen waar men dat doet. Vanwege dat gebruik is het in die culturen niet netjes om de linker hand te gebruiken. Ook omdat men geen bestek gebruikte maar met de rechter hand at. In veel van die landen doet men de behoefte in de rivier. Men weet niet beter dan dat men na de grote boodschap de boel reinigt met het stromend rivierwater. Om die reden is het verstandig stroomopwaarts te zwemmen en drinkwater te tappen.
Omdat ik ook de Nederlandse gewoonten hanteer, gebruik ik zowel wc papier als water. Eerst met papier en dan met water en schoon is de bips!