Oké, het is natuurlijk wel een Italiaanse auto. En Italiaans is niet alleen spaghetti (softwareprogramma's) maar ook roest. En alles inhalen wat voor je rijdt. Roestduivels en snelheidsduivels. Haha! Mijn eerste Fiat, een 128, roestte vooral bij de ramen. In die jaren 70 beperkte ik me tot het wegschrapen van het bruine metaal en het behandelen met een antiroestmiddel. Dat zat in een klein potje, waarvan het dopje een kwastje bevatte. Daarna plamuren en schuren en een likje lak erover. Omdat ik van plan ben binnenkort de onderkant van de Fiat Ducato camper aan te pakken, heb ik wat onderzoek gedaan. Ook in dit geval ga ik niet onbeslagen ten Italiaans ijs. Ik herinner me nog de jaren waarin men de auto tectyleerde. De behandelde delen dropen van het lichtbruine kleverige spul. Ik deed dat zelf ook met de binnenkant van de spatborden van de motoren, die ik in mijn bezit gehad heb. Dat werkte prima.
|
't ziet er wat bruin uit.... |
Toch lees ik relatief veel over een ander middel : rauwe lijn(zaad)olie! De olie kruipt overal tussen in tegenstelling tot de bekende doch vaak stroperige antiroest-vloeistoffen. Voor een nog hogere vloeibaarheid wordt de olie verdund met terpentine. Veel gebruikers hanteren een plantenspuit om de olie in de kleinste gaatjes te krijgen. De olie is niet duur. Wat zeg ik? Hij is veel goedkoper dan menig ander beschermings- / conserveringsmiddel. Niet alleen metaal, ook hout kan men met de olie behandelen.
Er is ook gekookte lijnolie, maar die vinden de ervaringsdeskundigen (waaronder veel liefhebbers van klassiekers) minder geschikt. Rauwe lijnolie dus. De olie dient bij voorkeur bij hogere buitentemperaturen (20+) verwerkt te worden. De olie is verkrijgbaar bij bouwmarkten en de Welkoop. Het goedkoopst is de olie verkrijgbaar bij de bron : daar waar men lijnzaadolie perst. Schijnt ook een leuk uitstapje te zijn.
O ja, dat spul wordt ook verkocht door drogisterijen. Maar dan natuurlijk speciaal geproduceerd om op je lijf te smeren. Of je daar langer van blijft leven weet ik niet. Maar ach je bent toch langer dood dan je leeft, dus....