dinsdag 21 juni 2022

Spielerei

Zo maakt het kabinet heel veel herrie over het 'stikstofprobleem' en net zo gemakkelijk gaan de steenkolen weer weer op het energievuur. Hoppa! Het hele stikstofverhaal begint nogal ongeloofwaardig te worden. Ik krijg steeds meer het idee dat het bedoeld is om louter politieke doelen te na te streven. Het beleid is net spielerei. Wie een hond (burgers en boeren) wil slaan vindt altijd wel een stok (stikstof, vluchtelingen, Rusland, Oekraïne enz.). Als we de Grieken niet zouden helpen zou de EU uiteen vallen. Maar het vertrek van de Britten bleek geen probleem. Bedrijven zwaarder belasten was geen goed idee, want dan zouden ze ons landje verlaten. Maar extra belasten vanwege hoge winsten in een crisistijd kan wel. Als ik zelfs in publieke praatprogramma's politici klinkklare onzin over kwesties hoor spuien en daar aan tafel alleen schapen zitten, dan is het niet anders dan dat we ons eigen graf graven. Kennis is macht. Maar veel mensen kijken niet verder dan dat de eigen neus lang is. Die van mij is nogal plat, dus moet ik extra ver kijken. Ik nu eenmaal niet bepaald volgzaam ben. Ik ben een kritisch zwart schaap.