Laatst waarschuwde ik nog een paar kinderen, die met een stok door het hek gestoken Fenna aan het plagen waren. Ik zei hen, dat Fenna een goed geheugen heeft en dat ze hen zou bijten als ze niet aangelijnd hen zou tegenkomen. Een van de vluchtelingenkinderen deed een uitval naar Fenna en maakte blaffende geluiden. Pestgedrag dus.
Zo verging het de gekooide Bokito ook. Hij werd (al dan niet bewust) bijna dagelijks gepest. De 'pestkop' werd door een oppasser nog gewaarschuwd voor haar gedrag. Maar ze luisterde niet. Toen de gorilla kans kreeg en losbrak, sloeg ie terug. Ook toen riepen mensen dat de gorilla weg moest.
De beer werd ook gepest. Omdat de beer nauwelijks op de pesterijen reageerde, begonnen de pestkoppen steeds zwaardere middelen in te zetten. Hoewel anderen de pestkoppen waarschuwden voor het dreigend gevaar, bleven de pestkoppen doorgaan met hun gevaarlijk en vooral mensonwaardig gedrag. Na zo'n 30 jaar van porren en pesten heeft de Russische beer eindelijk zijn klauwen uitgeslagen. De beer is los. En wat gebeurt er nu? Veel NAVO pestkoppen zijn als de dood en roepen : "Zie je wel, dat die beer gevaarlijk is! Die beer moet dood!" Het opvallende is dat gedurende al die jaren van pesten de pestkoppen mede dankzij die beer het economisch goed voor elkaar hebben gekregen. De pestkoppen zijn mensen, die beweren deel uit te maken van de westerse beschaving. Ik vind het een vorm van huichelachtig gedrag, wanneer mensen het voor de pestkoppen opnemen. Ze vinden dat het beest dood moet omdat het gereageerd heeft. Uitlokking en/of dierenmishandeling noemt men dat gewoonlijk. Maar niet altijd. Soms komt het beter uit te doen, alsof het beest 'zomaar' van zich afbijt. Ik ben een liefhebber van dieren en mensen en tegen pestgedrag. De beer is los, met een toepasselijke tekst. Een soortgelijk verhaal betreft de boeren. Ze worden al jarenlang gepest door de overheid en milieufreaks en nu ze boos zijn, vindt men dat vervelend of ongehoord.