zondag 12 juni 2022

Aan de afwas

Als ik na het avondeten met mijn volle afwasbakje bij het aanrecht van de camping aankom, staan twee oude mannen de vaat te doen. Ik schrijf oude, want ze stonden niet alleen krom, ze liepen later ook zo. En ik loop nog steeds behoorlijk rechtop. Een van hen zei na mijn verschijnen : "Leve de emancipatie!" Ik reageerde door te zeggen, dat ik gelukkig alleen maar strafcorvee heb. Intussen begon het gesprekje over de wedstrijd van Oranje tegen Polen. Dat de mannen niet zo gewend zijn aan het fenomeen afwas bleek uit de werkwijze. Die kwam mij nogal chaotisch over. Ik werk vanaf glazen en servies gevolgd door het bestek en dan de pannen. Hier ging het door elkaar. Een van hen spoelde de vaat eerst af met een sopje, alvorens de feitelijke afwas te gaan doen. De ander deed de vuile vaat met etensreten en al in een teil sop en deed zo de afwas. Met gevolg dat hij met de theedoek zichtbaar vette randen wegveegde. Ieder zijn manier, hè. Terwijl ik toekeek verscheen nog een man. Eentje die net als ik rechtop loopt. Hij groette wel, maar dat was het dan. Hij nam geen deel aan de nabespreking van de wedstrijd in De Kuip. Hij staarde wat voor zich uit en keek plots veel betekenend naar mij en trok zijn wenkbrauwen op. Daarna keek ie weer voor zich uit. Maar toen ik hem goed observeerde zag ik dat hij naar de kont van de meneer aan de afwas voor hem keek. Wat denk je? Op die kont zat ter hoogte van het poepgaatje een grote, donker bruine vlek! Cebok, cebok, cebok!! schoot het door mijn hoofd. O, wat erg. Ik schudde maar mijn hoofd.
Toen het duo vertrokken was, waren wij aan de beurt. Zwijgend deden wij ons strafwerk. Plots zegt die stille zonder mij aan te kijken : "Aziaten zien er altijd jonger uit." Ik zweeg even. Toen zei ik : "Dat komt omdat wij geen rijst met een vork eten en aan cebok doen." Maar mijn antwoord was voor hem geen reden mij vragen te stellen. Misschien was ie doof. Ik hoop voor hem Oost-Indisch doof, want daar blijf je trouwens ook jong bij.