maandag 27 juni 2022

Ik mis smeernippels

In auto's waar nog kabels gebruikt worden, mis ik de mogelijkheid om die kabels te smeren. Op zowel fiets- als bromfietskabels kom ik smeernippels tegen. Als ik het dopje verwijder kan ik in de nippel wat olie doen, om de binnenkabel te smeren.
Ik zou voor bijvoorbeeld de handrem-, gaskabel en/of koppelingskabel ook zoiets willen gebruiken. Ik heb een keer overwogen om een ietsepietsie van de kunststof beschermlaag van de buitenkabel te pellen, om vervolgens dat punt te gebruiken om te smeren. Normaal gesproken zal ik de betreffende kabel moeten losmaken alvorens hem goed te kunnen smeren. Maar dat is bij een auto vaak een heel gedoe. Hooguit de handremkabel zou van bovenaf gesmeerd kunnen worden. Soms zijn kabels dusdanig gemonteerd, dat het smeren vanaf een bepaald punt ideaal zou zijn. Dergelijke kabels zijn halverwege relatief hoog gemonteerd. Bij smering op het hoogste punt, zal het smeermiddel beide kanten op kunnen kruipen. In geval van de gaskabel zowel naar het pedaal als naar de carburateur.
Ik heb voor de dikkere kabels geen smeernippels gevonden. Wel voor bromfiets kabels (afb.).