zondag 19 juni 2022

Altijd weer die muziek

Vanmorgen stond ik op met een vrolijk deuntje in mijn hoofd. Ach, ik ben ermee opgegroeid. Met vrolijke liedjes. Muziek van de Fouryo's , de Selvera's, Annie de Reuver, Greetje Kaufeld, Herman Emmink, Dorus, het Cocktail Trio enz. De jaren 50 en 60 dus. Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeg wat een diligence was. Een postkoets dus. De post kende ik en de koetsen reden met name op de zondagen nog door het dorp.
In die tijd vond ik de Engelstalige muziek ook mooi, al begreep ik niet veel van de teksten. Want daar luisterde ik ook naar. Ik heb nooit Nederlandstalige muziek gekocht. Wel gezongen. Alleen tijdens mijn militaire diensttijd, als we in de YP408 zaten. De groep bestond voornamelijk uit jongens uit het oosten des lands, die naar piratenzenders luisterden. De meesten van hen werkten in de bouw. Daar zat ik als kersverse schoolverlater dus tussen. We zongen meestal liedjes van Corry en de Rekels. Maar de Zuiderzee ballade en de Klok van Arnemuiden kwamen ook geregeld in ons repertoire voor.