zaterdag 25 juni 2022

Onder de motorkap


 
Altijd weer een leuk klusje : de motorruimte schoonmaken. Dit keer was het een zanderige en stoffige ruimte. Ik heb uit voorzorg maar niet de hogedrukspuit gepakt. Ik zou dan eerst alle elektronica goed moeten inpakken om waterschade te voorkomen. En daar had deze meneer geen zin in.  Als eerste heb ik met een droge borstel het zand en stof zo goed mogelijk verwijderd. Daarna even wat ruw aluminium met een koperen borstel gereinigd. Met een vochtige borstel (gedoopt in een sopje en daarna goed droog geslagen) heb ik de boel schoon- en later drooggemaakt. Toen werd het poetsen geblazen met een doek waar ik af en toe wat WD40 op spoot.
Het is lastig om overal bij te komen. Er zijn ook veel hoekjes en gaten die lastig te bereiken zijn. Daar is meer voornodig, zoals een tandenborstel en ontvetter. Normaal zou ik ook alle roestige delen wat geschuurd en ingespoten hebben met een beschermend middel en/of lak. En de bruine bouten en schroeven vervangen hebben voor nieuwe. Maar voorlopig ben ik tevreden over het resultaat.