Gisteren kwam het even ter sprake. Het ging over een auto, die de caravan niet kon trekken. Dat was de Renault Nevada. Tijdens een vakantie, op de terugweg, liep de temperatuur van het koelsysteem erg snel en hoog op. Onderweg moesten we een paar keer pauzeren, om de motor te laten afkoelen. We hebben zelfs een keer de caravan om die reden laten ophalen door onze tweede auto, Sonja's witte Toyota Corolla.
Pas later, op een heldere dag, viel mij een wat bruine kleur aan de binnenkant van de motorkap boven de radiateur van de Nevada op. Die was afkomstig van koelvloeistof / water uit het koelsysteem. Ik concludeerde toen, dat men in de radiateur zo'n dichtmiddel had gegoten. Dat middel veroorzaakte een slecht functionerende thermostaatklep, wat weer tot een slechte koeling leidde.
In die periode was ik niet zo helder van geest, waardoor het vinden van de oorzaak wat langer duurde. Het functioneren van de thermostaatklep zou normaal gesproken tot de eerste mogelijke oorzaken behoren, samen met de temperatuursensoren en de ventilator van de radiateur. Maar goed, dat heb ik toen allemaal gemist.
De aangekoekte klep en het koelwater is door de verkopende garage gratis vervangen. Daarmee was het probleem definitief opgelost. De Nevada heeft daarna nog vaak de caravan probleemloos voortgetrokken. Ook naar Denemarken. Ik vond het een heerlijke, ruime en comfortabele reiswagen. Jammer van de roest aan de onderkant.