donderdag 16 januari 2020

Strengere controle

De dienst die hier het afval ophaalt is strenger gaan controleren. Om de mensen van dienst te zijn, hangt men vandaag informatiekaarten aan de kliko's. Vandaag wordt het pmd afval opgehaald. Ik zag een paar mannen in gele hesjes(??) kliko's omkeren en de inhoud controleren. Op zich een goede zaak, want er zijn mensen die het niet zo nauw nemen als het om afvalscheiding gaat. Bij ons in de straat werd een kliko om die reden niet geleegd. Er hing een groene kaart aan met de reden en een waarschuwing. Als de ophaaldienst geweest is, zet ik de lege kliko's van de straat weer op de stoep. Toen ik het deksel van de nog volle optilde, zag ik niet alleen gft afval, maar ook restafval. Dat is natuurlijk helemaal slordig. Maar wel gemakkelijk. Voor even, want de eigenaar zal alsnog de boel moeten gaan scheiden.
Toch verbaast het mij dat wij het plastic enz. nog moeten scheiden. Op bepaalde afvalverwerkingscentrales beweert men dat daar het filteren van het pmd uit het restafval probleemloos geschiedt met een zeer goed resultaat. Daar was eind vorig jaar nog een docu over op de tv. Een van de steden waar men daarmee druk doende is, is Rotterdam.