Iets wat aan de basis verandert, werkt door naar boven. De maatschappelijke cultuur is nogal losjes geworden. Van opvoeden is steeds minder sprake, terwijl de handhaving evenredig afneemt. De gevolgen zijn duidelijk : onhandelbare kinderen en volwassenen. Wie nu een baan heeft in het onderwijs, het gevangeniswezen, politie, handhaving enzovoort, ondervindt dit aan den lijven. Aan de ene kant slaat de boel los, terwijl aan de andere kant de houding alsmaar slapper wordt. In geval van overtreding willen mensen daarop niet meer aangesproken worden. Met gevolg, dat na een overtreding het de schuld van de verbalisant is die de overtreder werkloos maakt omdat hij zijn rijbewijs moet inleveren.
Ooit schreef iemand een boek met de titel De jongen met het mes. Dat was ergens eind jaren 50. Dat was toen bijzonder. Nu begint het gewoon te worden. Brugklassers hebben een leerachterstand. Vroeger bleef je zitten. Maar ja, de basisscholen willen ook succesvol overkomen en frauderen is gemeengoed. Dus schuiven basisschooldocenten de gevolgen van hun manipuleren door naar de collega's van de brugklas. Het kind is de dupe. Het onderwijsniveau is al erg laag, maar een kind moet wel leren. Helaas zijn veel ouders nauwelijks betrokken bij de ontwikkeling van hun kids. Zelfs ouders van basisschoolleerlingen beperken zich tot een afstandelijk : "Het is jouw toekomst." Of wel : zoek het zelf maar uit. Leiden, begeleiden, goede voorbeelden geven enz. is tegenwoordig niet meer aan de orde. Het is allemaal afschuiven van verantwoordelijkheden. Geld neerleggen en je bent van je kind af. Het begin al met de crèche, daarna is het de opvang en bijles. Het resultaat is er naar : een algehele devaluatie van de maatschappij. Weinig kennis, weinig vaardigheden, gebrek aan respect en fatsoen, lage zelfdiscipline enz. Die kinderen kunnen met recht later hun ouders de schuld geven. Even maar, want daarna moeten ze wel zelf alsnog aan de bak.