maandag 20 januari 2020

Stiekem beïnvloeden

Of het nu ook nog gebeurt? Ja. Er was een periode waarin beweerd werd, dat in films een aantal beeldjes was opgenomen, die de kijkers op de gedachte moesten brengen iets te gaan kopen. Een frisdrank of een snack. Zo'n beeldje zou enkel in het onderbewustzijn gezien worden, zo kort werd het getoond. In supermarkten werkt(e) men men geuren om klanten tot kopen te verleiden.
Er was ook muziek, waarin op een verborgen manier boodschappen verkondigd werden. Soms moest men daarvoor de vinylschijf achteruit draaien, maar dat was een bewuste handeling. Tegenwoordig is het niet anders dan beïnvloeden. Een mooi voorbeeld is de reclamespot van het automerk Toyota. Een jonge vrouw achter het stuur en een oudere man als passagier. De man gooit onderweg een bananenschil naar buiten. De vrouw stopt omdat de man de schil moet opruimen. Het beeld sluit aan bij de Greta-koorts. Het zijn volgens Greta immers de ouderen die 'het klimaat en daarmee haar jeugd verziekt hebben. Het spotje heeft ten doel dat men de jongere klimaat-generatie wil aanspreken, door het beeld te bevestigen al zouden ouderen slecht voor het milieu zorgen. Toyota doet dat met een auto waarvan de productie niet alleen het milieu vervuild, maar ook mensonterende toestanden in de kobaltmijnen veroorzaakt.