dinsdag 21 januari 2020

Stofscherm nr 2 vervangen

Vanmorgen ben ik op mijn dooie gemak naar de loods gegaan. Met de bus, want ik ging het andere stofscherm, bij de linker remschijf, vervangen. Dankzij eerder opgedane ervaring verwachtte ik enkel problemen bij het lossen van de kleine bout bovenin. Die verwachting kwam uit. Het kwam er uiteindelijk op aan de bout uit te boren. Erg leuk, als ik voldoende werkruimte gehad zou hebben. Ik moest de boor listig tussen allerlei kabels en stangen plaatsen en kon zodoende met mijn wijsvinger de schakelaar bedienen. Ik begon met een 4 mm staalboor. Die vrat zich er zo doorheen. Daarna een 5 mm er doorheen gehaald. Toen heb ik een griptang genomen en.... met een lichte knal schoot het boutje los. Het oude scherm hing overigens niet meer aan dat boutje. Het bovendeel was volledig opgevreten door de roestduivel. Omdat ik het schroefdraad vernacheld had, heb ik een kleinere bout door het gat geplaatst die ik met een moer aan de andere kant deels vastgezet heb. Deels, want ook bij dit scherm kwam het oog niet precies voor het (uitgeboorde) montage gat. Weer heb ik het oog op het scherm open gezaagd, zodat ik het over de bout kon schuiven.
Het vastzetten was daarna een fluitje van een cent.
Ook dit keer heb ik de remschijf zelf ook gelijk maar gereinigd en behandeld met wat antiroest. Ik moest natuurlijk wel de schijf zelf afdekken. Dat deed ik net als gisteren met een T-shirt, waarvan de ronde opening van de hals precies rond het midden van de as paste en de schijf zelf keurig afdekte. T-shirts dus.