zondag 5 januari 2020

Opgeruimd

Toen dat prachtige fenomeen YouTube kwam opzetten, ben ik begin 2006 begonnen met het uploaden van muziekvideo's die ik zelf maakte. Ik had toen al aardig wat mp3 bestanden op mijn pc staan. Om de muziek van mijn oude lp's te kunnen gebruiken moest ik ze vanaf de lp's digitaliseren. Van Sonja had ik een speciale draaitafel gekregen, waarop ik menig lp heb gedraaid om de liedjes in MP3 vorm te vertalen en vast te leggen. Ik beschikte over zo'n 600 lp's, dus ik was wel even bezig. Uiteindelijk heb ik met behulp van Movie Maker ruim 400 nummers op YouTube gezet. Ik kreeg zodoende ook veel contacten, verzoeken en vragen. Ik begon het leuk en interessant te vinden. Die bezigheid werd al snel een soort van therapie en heeft me uiteindelijk weer teruggebracht naar de muziek.
Helaas werd het beheer van meer dan 400 video's op YouTube mij te veel. Er werd veelvuldig van auteursrechten veranderd, met gevolg dat eerder toegestane nummers verboden werden of in een beperkt aantal landen te horen / zien waren. Ik moest vaak nummers tijdig verwijderen of akkoord gaan met gewijzigde presentaties. Bij muziek met bewegende beelden kon ik ook uit vervangende nummers kiezen. Maar die pasten dan weer niet bij de beelden. Ik besloot toen de meeste nummers te verwijderen. Tot groot verdriet van de liefhebbers, dat wel. Ik heb om die reden ook veel mp3 bestanden naar hen verstuurd. Onlangs heb ik de laatste ook van YouTube verwijderd, zodat het account nu leeg is. Het was een leuke tijd, maar inmiddels zijn al de nummers die ik verwijderd heb in veelvoud aanwezig op YouTube.