dinsdag 28 januari 2020

Donaties als verkapt arbeidsloon

Toen ik de oproep zag om Australië financieel bij te staan vanwege de slachtoffers van de enorme branden daar, dacht ik twee dingen. Ten eerste heeft de Australische regering zelf de boel uit de klauw laten gieren. Dus waarom zou ik daarvoor gaan betalen? Ten tweede weet ik dat van een bijdrage slechts een miniem deel bij de slachtoffers terechtkomt. Dus geen geld van mijn kant voor Australië.
Wat denk je? Zit ik een Australische nieuwswebsite te lezen, waarin staat dat van de donaties voor de bosbranden het Rode Kruis zo'n 12 miljoen dollar aan administratiekosten heeft afgetrokken. Ons kent ons. Het geld is dus bestemd om anderen dan de slachtoffers eraan te laten verdienen.
In het algemeen geef ik om principiële redenen helemaal niets aan al die hulporganisaties en/of ziektebestrijdingen.