dinsdag 21 januari 2020

Kinderen mogen later kiezen

Het was ergens begin jaren 90, toen wij door een school van het voortgezet onderwijs werden uitgenodigd vanwege de studierichting van onze zoon. Vol verbazing vernamen wij daar, dat wij als ouders nauwelijks melk in de pap te brokkelen hadden voor wat betreft de keuze van de vakken. Daar gingen de leerlingen en de school over. Wij vonden het vreemd, vooral omdat een kind al op zeer jonge leeftijd zijn toekomst en zijn ambities moest aangeven. Wij wisten niet beter dat de meeste kinderen dat niet kunnen. Daarbij ging ik niet alleen van mezelf uit, maar ook van verhalen van andere volwassenen. Zelf wist ik op mijn 20 ste jaar nog niet eens wat ik wilde gaan doen. Ik bleef steken op mijn kinderwens vuilnisman te worden. Haha! Nu wil men het moment van keuze gaan verleggen, zodat kinderen wat meer kennis en ervaring en vooral denkvermogen hebben om een juiste keus te maken. Al blijft het natuurlijk erg behelpen met zo'n smalle basis als uitgangspunt.