dinsdag 28 januari 2020

Draaideurwerknemers

Het is al zo'n oud verschijnsel : werknemers die (al dan niet vrijwillig) vertrekken en vervolgens via een of ander bureau of als freelancer of zzp 'er weer bij hetzelfde bedrijf terugkomen. Daar heb ik zelf nooit trek in gehad. Bij mij was het : weg is weg. Ik heb maar een paar keer zoiets gedaan, nadat ik bij een bedrijf met een zeer nare managementcultuur vertrokken was. Toen het bedrijf IT problemen had ben ik tegen betaling een paar keer in mijn eigen tijd terug geweest. Meer bedoeld als hulp voor de ex-collega's en om het bedrijf flink te laten bloeden.
Bij de belastingdienst is het ook het geval. Met een overdadige oprotpremie weggaan en vervolgens via de draaideur als zzp 'er weer je baan oppakken. Ach, zo heb ik ponstypistes zien gaan en (weer) terugkomen. Alleen met dit verschil : bij de Belastingdienst ging het om reorganiseren en bezuinigen. Maar nu lijkt het op een verkapte bonusregeling. Overigens zal niet iedereen weer werk gevonden hebben, maar ja, die hebben dan een flinke spaarpot.