donderdag 16 januari 2020

Allemaal vragen

Toen ik de tweede keer bij de tandarts in de wachtkamer kwam, wachtten daar een vrouw en een kind. Het joch van een jaar of 7, 8 stond met zijn schoenen op de kussens van de bank te springen. Mijn entree leidde tot een reactie van de moeder tegen dat joch : "Denk je dat die bank daarvoor bedoeld is?" Net als mijn rechter bovenkies zakte mijn broek gelijk af, zij het in een aanzienlijk hoger tempo. Natuurlijk luisterde het ventje niet. Dus stelde moeder maar weer een vraag, terwijl ze enigszins zenuwachtig naar mij keek : "Ga je nog naar mij luisteren?" Het springende joch keek niet eens naar haar. Dus hoezo luisteren? Aan zijn lichaamstaal kon ik zien dat ie gewend is schijt te hebben aan zijn moeder met al die vragen. Zo'n jochie wacht op een commando : "Ga als de sodemieter van die bank af!" Ik gaf dat commando maar niet, want dan kon ik een van de twee volgende reacties van zijn moeder verwachten : A. een huilende moeder die haar zoon troost of B een woeste tijgerin, die na een aanval op mij haar zoon troost.
Nee, meestal heb ik geen woorden nodig. Ik wierp het springende joch even een blik toe. Je weet wel, zo'n bekende 'als je niet als de sodemieter ophoudt, dan...' blik. Hij draaide zijn hoofd naar beneden, hield op met springen en zakte stilletjes door zijn beentjes tot een zithouding op de bank. Even later keek zijn moeder op van haar Linda en zei tevreden : "Wil je ook een boekje?" Logisch, want in een wachtkamer zijn geen koekjes.
Sprekend over een moeder en zoon : Een moeder en een zoon kwamen een keer bij een kinderarts op bezoek. Op de vraag wat de arts voor haar kon doen, zei ze : "Mijn zoon is de laatste tijd vaak misselijk. Zoudt u hem even willen onderzoeken?" De arts begon op een toetsenbord te rammelen, terwijl de moeder haar zoon geruststelde. Opeens begon het joch te kokhalzen.
"Kijk dokter, dit bedoel ik dus! Wat is daar tegen te doen?!", riep moeder verschrikt. De dokter keek het allemaal rustig aan en zei toen : "Probeert u eens een week lang zonder baby-piepstemmetje tegen hem te praten. Als hij dan nog kokhalst, mag u terugkomen. Hij is al 13 jaar hoor."