dinsdag 22 mei 2018

Wolven in schaapskleren

Afgelopen dagen hoorde ik voorstanders preken over het toenemend aantal wolven, dat ons land binnenkomt. Laten het nou heel toevallig allemaal mensen van Staatsbosbeheer zijn, boswachters. Schapen- en/of andere veehouders kwamen niet aan het woord. Ik kreeg te horen, dat wolven helemaal niet gevaarlijk zijn voor mensen. Dat die wilde beesten je hond en/of je vee kunnen aanvallen en jij voor de kosten zelf maar moet opdraaien, wordt gemakshalve door de boswachters maar weggelaten. Stel je wandelt met je hond ergens in een gebied, dat een wolf als zijn een territorium gekraakt heeft. Dat beest gaat subiet tot de aanval over, want het beschouwt jouw hond als indringer. Maar ja, je wilt je hond beschermen, dus wat gebeurt er? Volgens een deskundige zal de wolf op de vlucht slaan, want hij is bang voor de mens. Ik weet niet wanneer of waar dat overleg tussen wolven en mensen heeft plaatsgevonden, toen dat met de wolventroep afgesproken werd. Ach ja, deskundigen denken dat ze zoveel weten. Ik vind het veel belangrijker te weten, dat de wolf dat ook weet. En dat weet ik dus niet. Dus ga ik er maar van uit, dat wolven dat niet weten. De voorstanders zijn voor mij ook wolven, maar dan in schaapskleren.