donderdag 10 mei 2018

Van beneden de rivieren

Vandaag, Hemelvaartsdag, krijgen we bezoek uit Brabant. Die provincie heeft zo lang als ik me kan herinneren altijd een bijzonder betekenis gehad voor mij. In mijn jeugd werd die provincie geassocieerd met smokkelaars en werklozen. De laatsten werden ook wel beroepswerklozen genoemd. Wat nu de oost Europeanen zijn, waren toen de Brabanders. Ze kwamen naar het noorden om zwart te werken, om zodoende hun uitkeringen wat op te krikken.
Hun werkloosheid kwam ook tot uiting in de sport. Met name bij de biljarters en wielrenners. Die waren van wereldniveau, omdat ze de hele dag konden trainen. Mede dankzij hun uitkering. Tenminste zo gingen de verhalen. Het carnaval kent iedereen. Maar buiten de officiële carnavaltijd was het ook vaak carnaval daar in Brabant.
Brabant is tegenwoordig een groot drugsbolwerk. Mijn familie en kennissen daar vallen overigens onder de categorie 'brave burgers'.