woensdag 16 mei 2018

De ontspannen boog

projectmanagement met bbq in een boomgaard
Soms was ik geheel gereserveerd voor één project, soms voor meer. Ik trad dan op als respectievelijk projectleider of projectmanager. Een van mijn taken als projectmanager /-leider was ervoor te zorgen, dat de projectmedewerkers op een plezierige manier het werk konden uitvoeren. Daarom faciliteerde ik hen dagelijks, zodat het hen aan niets ontbrak om een goede prestatie neer te zetten. Dat hield in, dat ze alle hulpmiddelen kregen en dat die hulpmiddelen goed functioneerden. Ik ging zelfs zover, dat ik voor de koffie zorgde. Haha! Dure koffie! Ik had ook de gewoonte om schrijfgerei dat niet deugde, subiet in de prullenbak te gooien. Niets is vervelender dan een balpen te pakken die leeg is of iets te willen afdrukken als het papier op is.
Om de goede sfeer erin te houden presenteerde ik af en toe wat lekkers voor bij de koffie of thee, organiseerde ik spontaan een gezamenlijke lunch of zelfs een bbq! Ik beschikte daartoe over een maandelijks budget van mijn werkgever. Ik liet de medewerkers dan het werk opzij leggen en samen brachten wij de rest van de dag elders door. Ter plekke bespraken we dan onder het eten en drinken in informele sfeer de werkzaamheden en zaken die daarmee direct of indirect te maken hadden. Elke eerste keer dat ik zoiets organiseerde, keken de medewerkers mij ongelovig aan. Alsof ik een grapje maakte. Haha. Die aanpak waren ze niet gewend. Maar ja, de boog kan niet altijd gespannen staan. Motiveren, stimuleren en enthousiasmeren.