maandag 7 mei 2018

Een halve centimeter!

Vanmorgen heb ik eerst samen met Sonja de zonwering voor het dakvenster in orde gemaakt. Zoals gepland heb ik een peesrail aan de buitenkant op de lijst van het raam geschroefd. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van bestaande schroeven. Sonja heeft het peesband op het doek genaaid en vervolgens hebben we het in de peesrail geschoven en het doek zoals gebruikelijk aan de onderkant vastgezet. Klaar!
met de slijptol
's Middags ben ik met de kampeerbus en de twee bladveren naar de loods gereden. Daar ben ik na de nodige voorzorgsmaatregelen (extra steunen onder de omhoog gekrikte wagen, handrem erop, in de 1ste versnelling en blokken tegen de wielen) aan de slag gegaan. Het losmaken van de oude bladveer duurde ongeveer een uur. Tja, die bouten en moeren zitten er al 24 jaar in weer en wind onder. Ik heb de grote bouten bij de beide ogen los kunnen draaien. Ondanks het vooraf in de wd40 zetten van alle bouten en moeren, bleken de vier van de twee U- klemmen die veer op de achteras klemmen muurvast te zitten. Ik heb bij de nieuwe(re) veren ook klemmen gekregen, dus heb ik die vastgeroeste ondingen met een slijptol doorgesneden en verwijderd. Het verwijderen van de oude bladveer zelf verliep vlot. Tja, dat ding was nogal plat. Zo, dat was dat.
Het plaatsen van de dubbele bladveer verliep uitermate moeizaam. Logisch, want die heeft een grotere kromming dan de oude. Komt bij dat het geploeter in een vrij kleine ruimte moest plaatsvinden met een veer van naar schatting 50 kilo! Met een pauze, ik zweette peentjes, was ik na twee uur(!) zover, dat ik de beide uiteinden in de houders kon proberen te krijgen. Erg lastig want de boel staat onder spanning en er zaten allerlei delen in de weg. Grrr! Voor de duidelijkheid : ik heb de schokdemper niet losgemaakt, wat het werkte ook bemoeilijkte. Maar met veel geduld en kalmte kreeg ik de beide ogen vlak voor hun plek. Toen hield het op. Ik kreeg de voorste niet op z'n plaats.
nieuwere en oude
Toen ik besloot er voor vanmiddag een punt achter te zetten, ging de overhead-deur open. Ben kwam na gedane arbeid weer in de loods. Op zijn vraag of het lukte, vertelde ik over de uitdaging. Ben ging door de knieën, keek onder de wagen en zei droogjes : "Ik denk dat de veer andersom moet, want hier achter heeft de houder veel ruimte over." Ik pakte de rolmaat en mat de beide uiteinden op. "Holy cow! Ben heeft (weer) gelijk! De beide uiteinden verschilden een halve centimeter in breedte! Hoe verzinnen ze het. Maar de blijdschap overheerste, want het probleem was opgelost. Neemt niet weg, dat ik pas morgenochtend de draad weer oppak. Dan moet ik namelijk die bladveer er weer uit zien te krijgen, hem omdraaien en weer op zijn plek zien te krijgen. Ik denk dat ik daar weer een dagje bezig ben. Maar..... weer wat geleerd van Ben!