zondag 6 mei 2018

Dakvenster met zonwering

Het grote dakvenster heeft weliswaar een verduisteringsgordijn, maar die houdt de warmte niet buiten. Een paar jaar geleden hebben we al een doek voor dat raam gemaakt, maar we zijn niet blij met het resultaat. Het doek was met een buis aan het raam bevestigd met touwtjes. Maar met die bevestiging klapperde het doek als de wind er vat op kreeg. Dus gaan we het zonnedoek opnieuw monteren. Op een manier waarop het doek gemakkelijk aan de buitenkant te plaatsen en te verwijderen is. Ik ga daar niet zo moeilijk over doen, dus worden het een kwestie van twee stukken aluminium peesprofiel op het tuimelraam schroeven. Daarbij moet ik wel goed letten op de glasplaat. Maar dat gevaar kan ik ontlopen. Ik ga gebruikmaken van de reeds aanwezige schroeven. Ik hoef niet het dak op, want het raam kan helemaal naar binnen gekanteld worden.
aluminium peesrail
Op het oude zonnedoek gaat Sonja de peesband naaien. En dan is het een kwestie van erin schuiven. Vreemd genoeg blijkt dat originele zonnedoek zwart van kleur te zijn. Die kleur neemt toch warmte op, of weerkaatst geen zonnestralen of vergis ik me? We hebben ook nog ander zonnedoek, maar dat was oorspronkelijk een luifel van een caravan. Die hield ook de zon tegen.