donderdag 17 mei 2018

DHZ opleiding

... door een lerares Frans opgesteld...
Deze week heb ik wat bijles gegeven in de Franse taal. Ooit was dit heerschap een bijna kampioen in Frans. Maar dat is inmiddels bijna een halve eeuw geleden! Tussentijds heb ik wel geregeld in het Frans geschreven en die taal wat gebrabbeld. Neemt niet weg, dat het leuk was op herhaling te gaan. De jonge student moest woordjes leren. Daar had ik vroeger een boekje voor. Idioom heette dat, geloof ik. Zo'n boekje had ik voor elke vreemde taal. Deze student moest woordjes leren via zijn tablet. Ik kwam er al lesgevend achter, dat hij niets wist van het le, la en l' gebeuren. Dus dat heb ik hem uitgelegd. Toen ik liet zien dat bepaalde woorden verdacht veel op die van ons en die uit het Engels lijken, kreeg hij er meer zin in.
Ik kreeg de indruk dat de leerlingen in het voortgezet onderwijs (brugklas) aan hun lot worden overgelaten. Zo van : "Hier heb je een tablet en zoek de rest maar zelf uit. Hij zit op een school, waar men in principe geen huiswerk meekrijgt. Wie na vijf dagen achter is, moet die achterstand op de vrijdagmiddag op school wegwerken. Dat lijkt leuk. Maar helaas doen de docenten daar niet veel of niets aan, want deze student heeft net als veel klasgenoten een behoorlijke achterstand. Hij moet die thuis en op de vrijdagmiddagen zien weg te werken. Helemaal zelfstandig, zo lijkt het.
Vergeleken met een andere klas, loopt zijn klas gemiddeld 3 niveaus(!) achter. Dat ligt volgens mij aan de manier van lesgeven / coachen. De leerlingen van rond de 12 - 13 jaar worden nauwelijks begeleid. Die leraren zouden een flinke schop onder de kont moeten krijgen. Maar ze zullen het wel weer erg druk hebben. Met vergaderen en beppen over hun salaris.