dinsdag 8 mei 2018

Muurvast

Vanmorgen heb ik de bladveer horizontaal gespiegeld, zodat het verschil van een halve centimeter teniet gedaan werd. Wat denk je? Ik kon de veer vrij gemakkelijk in de beide houders krijgen. Daarna was het de kunst de openingen, waar de bout doorheen moet, precies tegenover elkaar te krijgen. Achter lukte vrij snel, dus vlug de bout erin geduwd. Voor was een ander verhaal. Om het oog van de veer precies voor de gaten van de carrosseriesteun te krijgen, moest ik heel creatief manoeuvreren. Ik deed dat met twee krikken en blokjes hout als keggen. Een krik onder de as en een onder de veer. Door een krik iets verder omhoog te pompen, kon ik aan het oog van het veerblad zien welk effect dat had. Ik schat dat ik zo een tiental minuten bezig was, toen ik ook die bout erin kon doen.
Daarna heb ik de veer op de achteras gemonteerd met de gekochte U klemmen. Ik zat met spanning te wachten totdat het midden van de veer in de uitsparing op de as viel : pang! Ja, hij zit! Daarna kon ik de klemmen vrij snel vastzetten.
Ik heb daarna alle bouten en moeren nogmaals gecontroleerd en indien nodig aangedraaid. Toen kon het wiel er weer op. Nadat ik de krikken en assteunen verwijderd had en de wagen wee rop de grond stond, ben ik de hoogte weer gaan opmeten. De oude hoogte was 70 cm. De nieuwe bijna 4 cm hoger. Hoera! Het oude veerblad is ter hoogte van de achteras behoorlijk afgevlakt.
Na de lunch ben ik aan het andere veerblad begonnen. Helaas kreeg ik de beide hoofdbouten / moeren niet gelost. Ze zaten na 24 jaar muurvast. Jammer. Maar geen nood. Ik ga deze week even langs een garage om daar die bouten los te laten draaien. De rest doe ik dan weer zelf. Ik ben de boel gaan opruimen om Fenna uit te laten. Morgen weer een dag.